Afvallen met het fitness dieet

afvallen met het fitness dieetHet is tegenwoordig helemaal hip: afvallen. En dan het liefst met behulp van een dieet. Een dieet is een goed houvast als je een paar kilo’s kwijt wilt. Of meer dan een paar. Zo ook het fitness dieet.

Veel populaire diëten beperken de inname van koolhydraten. Denk hierbij aan South Bay en Atkins. Ook zogenaamde crashdiëten doen het tegenwoordig goed. Sonja Bakker is hier het perfecte voorbeeld van. Het nadeel hiervan is echter dat je de verloren kilo’s snel weer bijkomt zodra je weer koolhydraten gaat eten. Daarom bespreken we nu een dieet wat anders is opgebouwd.

In de benen!

Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een dieet waarbij er gesport hoort te worden. Er bestaan meerdere fitness diëten, waarbij er vaak meer calorieën worden genuttigd dan aanbevolen en welke gericht zijn op het zo snel mogelijk kweken van spiermassa. Het fitness dieet wat wij bedoelen, is bedoeld om in korte tijd gewicht te verliezen.

Het dieet houdt in dat je ongeveer 1500 kilocalorieën per dag binnen krijgt en dit combineert met ruimvoldoende lichaamsbeweging. Op de sportschool kun je terecht voor een sportschema dat bij jou past. Je kunt bepaalde huishoudelijke taken ook meetellen. Afstoffen en stofzuigen zijn uiteraard niet zo effectief als een middagje spitten in de tuin.

Koolhydraten en eiwitten

Wat ook kenmerkend is voor het fitness dieet, is dat je menu bestaat uit eiwit- en koolhydraatrijke maaltijden. De inname van vet wordt hierbij beperkt. Ook is het belangrijk dat er goede, langzame koolhydraten worden gegeten en suikers worden gemeden.

Voorbeelden van goede koolhydraten zijn volkoren graanproducten als volkorenpasta. Ook yoghurt en kwark vallen onder deze noemer. Eiwitten zijn belangrijk voor de spieropbouw. Deze vind je onder andere in eieren en in magere vleesproducten.

De voordelen van het fitness dieet

Het fitness dieet heeft, net als alle andere diëten, een aantal voor- en nadelen. We beginnen met de voordelen:

  • Doordat je bij dit dieet gewoon koolhydraten mag eten, heb je niet snel last van een hongergevoel.
  • Als je een goed sportschema hebt, zul je al gauw merken dat je spieren sterker worden en je meer spiermassa krijgt. Spieren verbranden meer energie, dus bij meer spiermassa zal je spijsvertering op een hoger standje draaien. Het effect hiervan is dat je sneller gewicht verliest.
  • Sporten is sowieso goed voor je. Je krijgt er meer energie door en je maakt endorfine aan. Door endorfine voel je je blij en gelukkig.

De nadelen van het fitness dieet

Dat klinkt allemaal goed. Maar waarom volgt niet iedereen dit dieet? Er zijn een aantal mogelijke valkuilen:

  • Je moet iedere dag tijd vrij maken om te sporten. Behalve dat het tijdrovend is, heb je zelfmotivatie nodig. Vaak wordt er enthousiast aan begonnen, maar sluipt het er langzaam in dat dagelijkse bezigheden worden meegeteld als ‘fitness’.
  • De beperkte inname van kilocalorieën kan er op den duur voor zorgen dat je lichaam om meer gaat vragen. Zeker naarmate je spiermassa groeit, zul je sneller trek krijgen en dat maakt het moeilijk om vol te houden.
  • Het is niet voor iedereen geschikt. Je moet lichamelijk in staat zijn om te sporten en om dit vol te houden. Voor mensen met een zwak gestel of met een ziekte of handicap zal dit dieet niet effectief genoeg zijn.

Is het fitness dieet geschikt voor mij?

Uit de genoemde voor- en nadelen kun je misschien wel opmaken of dit een dieet is wat bij jou past. Ben je sowieso een sportief persoon, dan is dit misschien een dieet wat goed aansluit op jouw dagelijkse routine. Voor iemand die al maanden niet sport, is het misschien een te grote verandering. Behalve je eetpatroon moet je namelijk ook je activiteitenprogramma volledig omgooien.

Laat wat van je horen

*