Dash dieet

Heb jij wel eens gehoord van het Dash dieet? Waarschijnlijk niet. Afgezien van het feit dat dit dieet niet heel bekend is, is ze óók bedoeld voor een specifieke groep mensen, namelijk patiënten die te maken hebben met een hoge bloeddruk, diabetes en/of obesitas. Hieronder gaan we in op hoe het dieet werkt, voor welke mensen deze van toepassing is én wat de exacte voor- en nadelen zijn.

Het Dash dieet – wat is het?

Hoge bloeddruk en overgewicht zijn problemen die voorkomen in Nederland en weer zorgen voor andere problemen. Maar in sommige landen zijn deze problemen nog veel erger. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, waar slechter wordt gegeten en gedronken dan waar dan ook in de wereld. Veel Amerikanen hebben daarom te maken met obesitas en/of een hoge bloeddruk.

Het is niet vreemd dat de Amerikaanse overheid heeft aangedrongen op maatregelen. Een van die maatregelen is het nieuwe Dash dieet. Dash moet daarbij eigenlijk worden gespeld als D.A.S.H. Het is een afkorting voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Omdat ook in Nederland mensen te maken hebben met dergelijke problemen, bestaat er ook een Nederlandstalige betekenis: Dieet Aanpak Stopt Hypertensie. Het is dus een dieet waarmee hypertensie én een hoge bloeddruk kunnen worden bestreden.

Waaruit bestaat dit dieet?

Dit dieet tegen een hoge bloeddruk verlaagt in korte tijd de bloeddruk tot acceptabele niveaus. Dat doen ze door middel van eetgewoonten. Simpel gezegd houdt het in dat mensen meer groenten, fruit, zaden en noten moeten eten. Ook graanproducten eisen een belangrijke rol op in dit dieet. Wat ten allen tijden vermeden moet worden, is vlees. Dit is een veroorzaker van een hoge bloeddruk.

Voor wie is dit dieet bedoeld?

Het dieet is, niet geheel onverwachts, bedoeld voor mensen met een te hoge bloeddruk. Die bloeddruk kan door vele factoren worden veroorzaakt, waaronder suikerziekte en overgewicht. Desondanks wordt het dieet dikwijls gehanteerd door mannen en vrouwen die simpelweg op zoek zijn naar een gezondere levensstijl. Ten slotte heeft het dieet veel positieve effecten, waaronder een kleinere kans op hart- en vaatziekten, kanker en nierziekten. Zowel mensen met een te hoge producten als mensen die hier geen last van hebben kunnen baat hebben bij deze manier van afvallen.

Wat zijn de voordelen van het Dash dieet?

We hebben er al een aantal genoemd, maar hieronder vind je nogmaals drie voordelen van dit dieet:

  • Het dieet voorkomt diabetes door een verminderde bloeddruk te realiseren.
  • Het dieet is toepasbaar bij mensen mensen met diabetes, maar ook bij personen die op zoek zijn naar een algehele, gezondere levensstijl.
  • Je hebt in principe de vrijheid om zelf te bepalen hoe je dit dieet invult.

Wat zijn de nadelen van het Dash dieet?

Zoals bij iedere manier van afvallen het geval is, bestaan er ook nadelen bij het dieet. We noemen:

  • Je moet diverse producten laten staan, zoals vleesproducten én producten met veel suiker.
  • Je moet rekening houden met het eten: alleen specifieke producten dragen bij aan een verminderde bloeddruk.
  • Je eet minder, waardoor de kans ontstaat dat je te maken krijgt met gevoelens van honger.

Wanneer is dit dieet iets voor mij?

Deze manier van afvallen is uitermate geschikt voor mensen die te maken hebben met een hoge bloeddruk, problemen aan de nieren of diabetes. Desondanks geldt het dieet als een methode die niet per se bestaat voor een specifieke groep. ter illustratie: volwassenen van vijftig jaar en ouder hebben er in welk geval dan ook baat bij. Je kunt dus ten allen tijden zélf bepalen of het dieet past bij jouw persoonlijke en eigen manier van leven.