PDS dieet

pds dieetPDS dieet is een dieet dat speciaal bedoeld is voor mensen die vaak last hebben van hun darmen en problemen ondervinden die hieraan gerelateerd zijn. Hieronder leggen we uit wát dit dieet precies inhoudt, hoe je het moet toepassen en wat de voor- én nadelen zijn.

Wat is het prikkelbare darmsyndroom?

Het PDS dieet is een manier van afvallen die uitsluitend bedoeld is voor mannen en vrouwen die te maken hebben met darmklachten. Om deze officieuze term te definiëren, is het wellicht handig éérst te verklaren wat het prikkelbare darmsyndroom nu precies is.

Het Prikkelbare Darm Syndroom, afgekort naar PDS, is een aandoening die véél voorkomt onder personen in de westerse wereld. Het is een lastig te analyseren syndroom, mede doordat er géén zichtbare afwijkingen zijn. Patiënten klagen echter vaak over buikpijn of krampen in de buikstreek. Deze klachten worden veroorzaakt door de verstoorde bewegingen die de darmen maken. Een overgevoelige darmwand kan eveneens een oorzaak zijn.

Wat houdt het PDS dieet in?

Wanneer de diagnose voor PDS is vastgesteld, kan men zich houden aan een specifiek PDS dieet, bedoelt voor mensen die deze aandoening hebben. De basis van het dieet is vet vermijden van zogenaamde fabrieksmaaltijden. In de huidige westerse wereld wordt veel voedsel genetisch gemanipuleerd. Het is géén vers voedsel, maar geproduceerd om de massa te serveren. Het doel van het dieet is dan ook het vermijden van onder meer dit soort voedsel, maar ook andere producten die de maag en de darmen niet ten goede komen.

Wél of géén dieet?

Het woord ‘dieet’ is in het geval van PDS niet helemaal op zijn plaats. Het gaat hier namelijk méér om een lijst bestaande uit te vermijden voedsel – producten die de darmen én de maag aan kunnen tasten.

Wat houdt het PDS dieet in?

Met het dieet kunnen klachten voor PDS-patiënten aanzienlijk worden verminderd. Zoals gezegd houdt het dieet een lijst in van producten die beter vermeden kunnen worden. Te vermijden producten zijn onder anderen:

  • Koffie
  • Alcohol
  • Rauw vlees
  • Kunstmatige zoetstoffen, zoals zoetjes
  • Kunstmatig vetten
  • Producten die zuivel bevatten.

Dit is niet het enige. Ook qua eettijden verandert er het een en ander voor de PDS-patiënt. In Nederland eten we die grote maaltijden per dag, maar voor mensen met PDS is het beter om vijf kleinere maaltijden te eten. Daarbij geldt: zo min mogelijk verzadigd vet en alle ingrediënten zo vers mogelijk.

Wat zijn de voordelen?

Wanneer iemand met een prikkelbare darm zich houdt aan dit dieet, heeft dit vele voordelen. Hieronder vallen:

  • Een beduidend mindere aanwezigheid van pijn in de maag- en darmstreek.
  • Je leert je lichaam kennen en ontdekt gaandeweg welke producten je het beste wél en het beste niet kunt eten.
  • Een vermindering van klachten als verstopping.

Wat zijn de nadelen?

Ook bestaan er nadelen die om de hoek komen kijken tijdens dit deel. Een paar voorbeelden:

  • Je kunt niet meer alles eten wat je lekker vindt.
  • Je mist belangrijke voedingsbronnen wanneer je bijvoorbeeld zuivel laat staan.
  • Je moet noodgedwongen je levensstijl aanpassen naar de maaltijden die je eet.

Conclusie

Heb jij het Prikkelbare Darm Syndroom en wil je hier zo min mogelijk klachten van ervaren? Kijk dan eens of het vermijden van de hierboven genoemde producten zorgt voor een afname van de klachten. Daarbij kun je altijd zelf aangeven wat volgens jou wél en niet werking heeft.

Ben je op zoek naar een dieet om af te vallen maar je hebt geen last van PDS, probeer dan eens een eiwit dieet. Dat geeft vaak goede resultaten.